انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

گروه هلدینگ رسام یو پی اس

تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر یو پی اس در ایران

تصویر تبلیغاتی سربرگ شرکت هولدینگ رسام یو پی اس
شرکت رسام یو پی اس : انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

Ferro resonant :

در میدان مغناطیسی خود انرژی را ذخیره می کند، در صورتی که منبع اصلی نیرو قطع شود و سوییچ مجبور شود که سیستم را روی باتری (منبع دوم انرژی) بیندازد مانند یک مانع عمل می کند. با استفاده از انرژی داخل ترانس برای کسری از ثانیه خروجی ترانس بدون نیاز به انرژی ورودی عمل خواهد کرد. این انرژی ذخیره شده مانع از تحت تاثیر قرار گرفتن وسایل حفاظت شده را در زمان تغییر از منبع اصلی انرژی به منبع دوم کاهش می دهد.

یوپی اس با ترانسفورماتور معمولاً تا اندازه ۱۵۰۰۰ ولت آمپر موجود می باشند که همین امر آنها را حتی برای بزرگترین سرورها مناسب میسازد.و هنوز هم توسط بعضی سازندگان تولید می شود در حالی که بعضی نیزساخت این طرح را رها کرده اند و ادعا می کنند که این مدل یو پی اس  کارآیی ندارد. و به یو پی اس های آنلاین(online) که در محدوده ۱۰۰۰ ولت آمپر و بالاتر هستند متمایل کرده اند.

انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

یوپی اس های لاین اینتر اکتیو (Line-interactive) :

از نظر طرح ریزی با تمام مدلهای استند بای (standby) متمایز می باشند.

در این نوع یو پی اس شارژر باتری مستقل،اینورتر و سوییچ تبدیل منبع انرژی تماماً با ترکیبی از یک اینورتر و کانورتر جایگزین شده است که هر دو، باتری را شارژ و انرژی آن را به ولتاژ متناوب AC جهت خرجی یو پی اس در موارد لزوم تبدیل می کنند.وقتیکه که برق شهر موجود است کانورتر و اینورتر باتری راشارژمی کنند و وقتیکه که برق شهر قطع شد این مجموع به عنوان ذخیره عمل می کند.

شرکت رسام یو پی اس : انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه
بلوک دیاگرام یوپی اس لاین اینتر اکتیو

یکی از مزایای این مدل اینست که اینورتر و کانورتر دایم به خروجی متصل هستند و انرژی تجهیزات مربوطه را فراهم می کنند.این مدل واکنش سریع تری در برابر قطع انرژی منبع اصلی نسبت به مدل استندبای (standby) دارد.

کانورتر و اینورتر معمولاً از طریق یک مدار به هم مرتبط میشوند و نویز های برق را فیلتر ولتاژهای کوتاه مدت(spike ) را برابر سازی نموده ونیز انرژی خروجی را تنظیم می کنند و انرژی را هنگام افت جریان فراهم نموده و ولتاژهای اضافی گذرا در خروجی را محدود می کنند.

انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

یو پی اس لاین اینتر اکتیو (Line-interactive ups):
یک مدل توسعه یافته است که به گونه گسترده  در تجهیزات خانگی و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است و تا توان ۳۰۰۰ ولت-آمپر تولید می شود. این یو پی اس بهتر از یوپی اس استندبای(standby ups) است ولی بازهم دارای زمان انتقال است و برای همین مانند یوپی اس های آنلاین (online) نمی تواند عمل حفاظت را انجام دهد.

انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

یوپی اس آنلاین Online UPS (یو پی اس با دو مرتبه تبدیل)

نکته:
Online در زبان انگلیسی به مفهوم اتصال به خط است که برای پیشگیری از اشتباه استاندارها حتی الامکان از این لغت استفاده نمی شود وچون  در زبان فارسی در این مورد هیچ اشتباهی بوجود نمی آید معمولاً از کلمه آنلاین (online) استفاده می کنیم.

این یو پی اس با نام مبدل مضاعف (double conversion) نیز نامیده می شود،  و بهترین مدل نیست ، چون با توسعه یو پی اس های لاین اینتراکتیو (Line-Interactive)
و با توجه به بازده پایین یوپی اس های آنلاین امروزه مردم اشتیاق خود را به این مدل یوپی اس از دست داده اند.

شرکت رسام یو پی اس : انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه
بلوک دیاگرام یوپی اس آنلاین

در شرایط معمولی این یوپی اس از اینورتر و باتری مربوطه استفاده می کند در صورتی که خط نیرو، شارژر باتری را تغذیه می کند. به همین سبب است که این یوپی اس گاهاً double conversion ( دابل کانورژن ) ویا یو پی اس آنلاین  یا  تبدیل دوگانه نامیده می شود.
نتیجه این مدل اینست که در زمان قطع ناگهانی برق، هیچ زمان انتقالی بوجود نمی آید.چون در شرایط قطع برق، اینورتر(و بار) بلافاصله به کار خود ادامه خواهد داد و تنها شارژر باتری از کار می افتد.

یو پی اس برای لپ تاپ و کامپیوتر

در مقابل قطع برق ،واکنش لپ تاپ یا کامپیوتری که انرژی مصرفی را از یک یوپی اس آنلاین (online ups) می گیرند روشن است.آنها بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند. و تنها موردی که پیش می آید اینست که باتری ضعیف می شود چون در این حالت شارژری برای شارژ کردن آن وجود ندارد.امکان دارد از خودتان بپرسید وقتی که دایماً از باتری استفاده می کنیم پس چرا مسیری برای سوییچ انتقال است؟ جواب اینست که این مسیر محافظت لازم را برای زمانی که اینورتر ازکارمی افتد ویا در اثر برخی مشکلات داخلی در کار آن وقفه ایجاد میشود، مهیا می نماید.

ups

هرچند غیر مرسوم است ولی به هرحال شاید اتفاق بیافتد و در این حالت، سیستم به مسیر شامل فیلتر و محدود کننده ولتاژهای اضافی ، سوییچ خواهد شد.در این حالت ” زمان انتقال” دوباره موضوعیت پیدا کرده و دقیقاً مثل حالتی که یک یو  پی اس استندبای در برابر قطع  برق واکنش نشان می دهد. البته باید توجه کرد که قطع برق بسیار رایج تر از قطع یوپی اس می باشد.  و مزیت اصلی استفاده از باتری اینست که فرآیند تبدیل مضاعف (double conversion) بطور کامل انرژی خروجی را از انرژی ورودی جدا می کند و هر نویز احتمالی و اغتشاش (غیر از مولفه های مستقیم (DC)  و بعضی از پارازیت های رایج که فقط در یوپی اس های بدون ترانسفورماتور اتفاق می افتد) وارده از برق شهر، فقط بر روی شارژر باطری تاثیر میگذارد نه بر روی خروجی یوپی اس.

انواع دستگاههای تامین برق بدون وقفه

تفاوت بسیاری درطراحی شارژرها و اینورترهای یو پی اس های استندبای که معمولاً هیچ کاری انجام نمیدهند و شاید در هر ماه فقط به مدت چند دقیقه کار کنند با آن شارژرها و اینورترهایی که هرروز ۲۴ ساعت کامل روشن هستند وجود دارد.این یوپی اس ها معمولاً برای پشتیبانی از قطعات تجهیزات مراکز داده پردازی و همچنین سرورهای بزرگ بکار گرفته می شوند. معمولاً این یو پی اس ها از قدرت ۱۰۰۰ ولت آمپر تا  ۴۰۰  KVA ولت-آمپر موجود می باشند.