سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

گروه هلدینگ رسام یو پی اس

تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر یو پی اس در ایران

تصویر تبلیغاتی سربرگ شرکت هولدینگ رسام یو پی اس
شرکت رسام یو پی اس : سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

 یو پی اس و تأمین برق بی وقفه

شرکت رسام یو پی اس : سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس
سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

در این عصر تقریبا” روشهای کم هزینه زیادی را برای تامین سطح هایی ازحفاظت در مقابل مسائل برق شهربرای سیستمهای کامپیوتریتان میتوانید بکار گیرید،هیچیک ازآنها نمیتوانند به خوبی یک دستگاه تامین برق اظطراری بدون وقفه (یو پی اس) سیستم شما را در قبال مشکلات برق شهر حفاظت کنند.

ایده هایی که در طراحی یو پی اس درنظر گرفته شده است از نام آن کاملاً آشکار است.

علاوه بر فیلترینگ ،افزایش و اصلاح کارایی برق،مدارهای مخصوص و باتریهایی برای جلوگیری از آسیب دیدن کامپیوتر شما در خلال قطع برق و یا ضعیف شدن آن در نظر گرفته شده است.

پشتیبانی نیروی برق

این دستگاهها براساس نوع طراحی به نامهای مختلفی نامیده میشوند ولی تمامی آنها در رسته عمومی “پشتیبانی نیروی برق” قرار می گیرند.
زمانی یو پی اس ها به عنوان یک سیستم گران ارزیابی میشدند ولی اکنون کاملاً ارزان میباشند.

در آن زمان من یو پی اس را فقط برای سیستم هایی پیشنهاد میکردم که واقعاً به آن نیاز دارند ولی الان میتوانم بگویم هر کسی که از کامپیوتر به هردلیلی استفاده میکند باید بطور جدی در مورد گرفتن یک ups فکر کند.اگر وقت شما برایتان ارزشمند است، یک یو پی اس با اولین باری که برق میرود یا نوسان پیدا میکند هزینه خود را میپردازد.

سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

توجه :

برخی افراد یو پی اس  را با تلفظ سه حرف آن ادا میکنند یعنی “یو-پی-اس” مانند یوپی اس که نام یک شرکت پستی معروف است در حالی که برخی آن را فقط به صورت یک کلمه “یوپس” تلفظ میکنند.

من مورد اول را میپسندم.

بنابراین در این مقاله شما همیشه “یو-پی-اس” را به جای “یوپس” خواهید دید.

اخطار:

من اطلاعاتی دریافت داشته ام که در مورد امکان سوختن تجهیزات و یا حتی ریسک ایمنی به عنوان نتیجه ای از اتصال دستگاههای”محدود کننده ولتاژ اضافی گذرا” (surge suppressor)به خروجی یو پی اس هشدار میداد. شما هرگز نباید این کار را بکنید تا مبادا یک شرایط مخاطره آمیز بوجود آید زیرا یوپی اس برای این کار طراحی نشده است (اصولاً نیازی به این کار نیست).

چکیده ای بر سیستم تامین برق بدون وقفه(یو پی اس) :

قبل از وارد شدن به جزئیات کارکرد این سیستم، بد نیست که نگاه سریعی به ساختارآن بیندازیم.

هدف اصلی یک دستگاه ups تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزی است که از آن محافظت میکند.

این کار دقیقاً چگونه انجام میگیرد؟

دوشاخه یک وسیله الکترونیکی که به برق شهر(یا به کاهش دهنده تغییرات ولتاژی که به برق شهر متصل است) وصل میشود فقط از یک منبع نیرو استفاده میکند.

اگر برق شهر قطع شود،آن وسیله در اثر انقطاع الکتریسیته به سرعت خاموش میشود.

یک یوپی اس این معادله را با فراهم نمودن دو منبع قدرت برای وسیله خود به هم میزند.

منبع اولیه و ثانویه

یو پی اس ها بگونه ای طراحی شده اند که همواره دو منبع انرژی وجود داشته باشد.

یکی منبع انرژی اولیه (برق شهر) و دیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدار میشود و به آن منبع ثانویه گفته میشود.

منبع برق شهر همواره منبع اولیه محسوب میشود وباتری موجود در یوپی اس منبع ثانویه میباشد.

بسته به نوع یو پی اس گاهی اوقات سوییچی برای کنترل اینکه کدامیک از منابع نیرو در هر لحظه مورد استفاده قرارمی گیرند تعبیه شده است. این سوییچ به محض اینکه متوجه شود که منبع اولیه قطع شده است از حالت اولیه به حالت ثانویه تغییر میکند و زمانیکه منبع اولیه مجدداً وصل شد از حالت ثانویه به حالت اولیه بازمیگردد. البته برق شهر، متناوب است و کامپیوتر شما از برق متناوب استفاده میکند اگرچه تمامی باتریها برق مستقیم تولید میکنند. بنابراین یک مدار بندی در تمام یو پی اس ها بکار رفته است که برق متناوب را به برق مستقیم تبدیل می کند تا بتوان باتری را شارژ نمود.

اینورتر

همچنین وسیله ای بنام inverter نیز برای تبدیل برق مستقیم ذخیره شده در باتری به برق متناوب جهت راه اندازی دستگاه شما در تمام یوپی اس ها تعبیه شده است. در برخی از انواع یو پی اس ها یک مبدل بزرگ برق متناوب به مستقیم وجود دارد وinverter همواره نیروی لازم برای راه اندازی وسیله را تامین میکند و خود inverter انرژی لازم را از منبع اولیه و از طریق مبدل برق متناوب به مستقیم یا از باتری تامین میکند.
یو پی اس ها در انواع گوناگون و اندازه های متفاوت وجود دارند.

اندازه قدرت یک یو پی اس را قبل از هرچیز، اندازه باتری های آن تعیین میکند.

هر چه که باتریهای یک یوپی اس بزرگتر باشند تجهیز شما زمان بیشتری قبل از خاموش شدن کار خواهد کرد. یوپی اس های بزرگتر نه تنها تجهیز شما را برای زمان بیشتری روشن نگاه خواهند داشت بلکه میتوانند میزان کلی بیشتری از انرژی برق را تامین کنند.

ویژگی های اضافی یو پی اس

یو پی اس های مختلف دارای ویژگی های اضافی گوناگونی مانند سیگنال هشدار،نرم افزارکنترل کامپیوتر و همچنین مداربندی پیشرفته جهت منبع برق متناوب می باشند.

یوپی اس های جدیدتر همچنین دارای یک ویژگی مخصوص جهت خاموش کردن کامپیوتر در حالتی که هر دو منبع برق قطع شود را دارند.

برای جلوگیری از ایرادات احتمالی ناشی از قطع ناگهانی برق برای سیستم کامپیوتر می باشند.

سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

خصوصیات و ویژگیهای یو پی اس :

پس از درک اصول اولیه عملکرد یک سیستم تامین انرژی بدون وقفه، شناخت انواع مختلف آن و آشنایی با اجزای مهم آن، اکنون در مورد برخی از خصوصیات طراحی و ویژگیهای مختلف یک ups که باعث تفکیک آن از انواع دیگر یوپی اس می شود صحبت خواهیم کرد. بعلاوه راجع به پارامترهای مهمی که توانایی و قابلیتهای یک یو پی اس را تعیین میکند بحث خواهیم نمود. بسیاری از عناوینی که در این فصل مورد بحث قرار خواهد گرفت برای اخذ تصمیم در مورد انتخاب نوع و اندازه مناسب یک یوپی اس برای کار شما مهم خواهد بود.

سیستم تامین برق بدون وقفه یو پی اس

شرح باتری یو پی اس(باطری یوپی اس)

همانطو ر که در اجزای اصلی یو پی اس بدان اشاره شد باطری یو پی اس نیز بعد از مدار اصلی یوپی اس(ups) یکی از اجزای مهم سیستم بو پی اس میباشد که انرژی لازم را برای استفاده دستگاهی که تحت پوشش یوپی اس قرارمیگیرد فراهم میسازد.

اندازه باتری یو پی اس برای تعیین اندازه یو پی اس از هر چیز دیگری پر اهمیت تر استاست.

همچنین اندازه باتری یو پی اس متناسب با انرژی ذخیره شده در دستگاه یوپی اس می باشد که دستگاه یو پی اس میتواند یک بار مشخص را تحت پوشش قرار دهد. اکثر باتریهایی که در سیستم یوپی اس استفاده می شوند مشابه باتریهایی هستند که در اتومبیلها مورد استفاده قرار می گیرند یعنی باتریهای سربی –اسیدی ۱۲ ولت، اگر چه فرق های مهمی نیز با یکدیگر دارند.

باتری معلق در آب

باتریهای اتومبیل نیروی الکتریسیته را با استفاده از واکنش اسید سولفوریک بر روی صفحات سربی که در مایع معلق است تولید می کنند.

به همین دلیل به آنها باتریهای ” معلق در مایع” می گویند.

این قبیل باتریها برای استفاده در دستگاه یو پی اس مناسب نیستند:

زیرا :

1- این امکان وجود دارد که اسید از محفظه باتری به بیرون نشت کند.

2-  همچنین هنگام شارژ باتری ممکن است گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید شود.

که در یک محیط بسته می تواند خطرناک باشد.