برق بدون وقفه Ups

گروه هلدینگ رسام یو پی اس

تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر یو پی اس در ایران

تصویر تبلیغاتی سربرگ شرکت هولدینگ رسام یو پی اس
شرکت رسام : برق بدون وقفه Ups

آنچه در این مطلب خواهید خواند

برق بدون وقفه Ups

برق بدون وقفه Ups

یو پی‌اس یا همان منبع تغذیه بدون وقفه و مکث Uninterruptible power supply

UPS سیستمی است که در کنار یک کامپیوتر (یا مصرف‌کنندهٔ برقی دیگر) قرار میگیرد و موقع قطع برق یا دگرگونی های شدید ولتاژ ورودی شهری ، توانایی ادامه فعالیت در حالت نرمال و عادی را برای مصرف ‌کننده مهیا می سازد.

UPSهای کم حجم بر حسب معمول درداخل خود، یک باطری که دارای آمپر پایین هست را دارند که موقع وجود برق ورودی در حالت معمولی آن را شارژ می‌کنند. و موقع قطع برق ورودی یا کاهش ولتاژ (هنگامیکه ولتاژ از یک میزان کمتر شود ) UPS بصورت خودکار منبع تغذیه کامپیوتر را از برق شهری به باتری موجود در داخل خود تعویض می‌دهد این انجام در زمانی حدوداٌ ۱ یا ۲ میلی‌ثانیه به انجام می پذیرد و رایانه متوجه قطعی جریان الکتریکی برق نشده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

برق بدون وقفه Ups

مفاهیم

  1.         دسته ها
  2.         یو پی اس آماده به کار ( آفلاین )
  3.         یوپی اس برخط یا آنلاین
  4.         در تعامل با خط یا لاین اینتراکتیو

دسته ها

یو پی‌اس ‌ها را از دید کارکرد داخلی اکثر اوغات در ۳ دسته بخش بندی می‌کنند:

۱-با عملکرد کشیک انفعالی  یا آفلاین

۲-با تبدیل دوطرفه  یا آنلاین

۳-در تعامل با خط لاین اینتراکتیو

۴-آماده به کار یا آفلاین

یو پی اس آماده به کار ( آفلاین )
شرکت رسام : برق بدون وقفه Ups
بلوک دیاگرام یو پی اس آفلاین

یو پی‌اس‌ آفلاین ( upsآماده به کار)- با زمان محفاظت ۲۰ دقیقه که توسعه ظرفیت آن عموماٌ امکان پذیر نمی باشد.این گونه  یوپی ‌اس‌ در وضعیت معمولی از برق شهری بهره گیری می‌کنند ولی تا اینکه برق ورودی شهری قطع شد، یو پی‌اس وارد شبکه شده و برق ذخیره شده در باتری را به انرژی الکتریکی مورد احتیاج مصرف‌کننده‌ها تبدیل می‌کند.

یو پی‌اس‌آفلاین ، فقط مختصه های اولیه را ارائه می‌کند:

همچون محفاظت کردن از مصرف کننده در مقابل ولتاژ خیلی زیاد ناخواسته برق ورودی و شارژ باتری‌.

Ups های آفلاین ( آماده به کار) با تعویض جهت گذر جریان در ردیف مسیر باتری ، جریان dc را از حالت معمولی شارژ به حالت مهیا کردن ولتاژ ac مورد احتیاج تغییر حالت می‌دهند. در یو پی‌اس آفلاین  یا آماده به کار ، سامانه بار صورت مستقیم از طریق برق ورودی پشتیبانی می‌شود و مدارات صنعتی پر قدرت فقط با اتکا به ادوات قدرت تغذیه می‌شوند. اینگونه یو پی اس ها معمولاً ارزان قیمت هستند. این مدل از یوپی‌اس‌ها فقط موقع قطعی برق ورودی و همچون منابع جانشین فعال می‌شوند به همین سبب به اینگونه upsها  کارکرد کشیک انفعالی هم می‌گویند.

یوپی اس برخط یا آنلاین
شرکت رسام : برق بدون وقفه Ups
بلوک دیاگرام یو پی اس آنلاین

این مدل از یوپی اس ها دو مبدل هستند یعنی برق Acورودی ابتدا به برق Dc  تبدیل می شود (رکتیفایر) سپس در خروجی به برق Ac  متناوب تبدیل می شوند (اینورتر) این مدل یو پی‌اس‌ها از کیفیت و حساسیت خیلی بالایی برخوردارند و برای دستگاه‌های خیلی حساس آزمایشگاهی، مخابراتی ، دیتا سنتر ، بیمارستان ، نظامی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

یوپی‌اس لاین اینتراکتیو

این نوع یوپی اس نگارش کامل شده نوع آفلاین می باشد که افزون بر زمان قطع برق در حالت نوسان برق نیز انرژی الکتریکی مورد احتیاج مصرف‌کننده را از طریق باتری‌ها فراهم می کند.

در تعامل با خط یا لاین اینتراکتیو
شرکت رسام : برق بدون وقفه Ups
بلوک دیاگرام یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی‌اس‌ لاین‌اینتراکتیو در حالت معمولی و عادی توانایی آن را دارد تا ولتاژ خروجی را از طریق یک ترانسفورماتور تثبیت کننده ولتاژ، تثبیت کند. راندمان این نوع یوپی اس‌ها بسته به دیگر یو پی اس ها بصورت قابل توجهی کمتر و مصرف داخلی آنها نسبت به انواع آن مابین ۵ تا ۱۰ برابر سایر نوع هاست.این مدل یوپی اس‌ها به سبب تولید حرارت داخلی زیاد، سبب کاهش عمر خازنهای الکترولیت و همچنین فن‌های دستگاه به دلیل کارکرد مداوم انها می‌شود و نسبت به نوع های دیگر از عمر کوتاه تری برخوردار هستند.