مشخصات انواع یو پی اس

گروه هلدینگ رسام یو پی اس

تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر یو پی اس در ایران

تصویر تبلیغاتی سربرگ شرکت هولدینگ رسام یو پی اس
شرکت رسام یو پی اس : مشخصات انواع یو پی اس

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مشخصات انواع یو پی اس

مشخصات انواع یو پی اس

شرکت رسام یو پی اس : مشخصات انواع یو پی اس
مشخصات یو پی اس

در این قسمت بعضی از خصوصیات که در مورد با یو پی اس است و بسیار حساس است مورد تحقیق قرار میگیرد.

توضیحات یو پی اس میتواند بسیار زیاد وکسل کننده است . و نیز در خیلی از موارد لازم نیست شما دلواپس تمام مورد هایی که در آن پیدا میکنید باشید، هر چند برخی از آنها قبل ازتصمیم گیری برای خرید ، یک امر اساسی است.

نکته:

برخی از خصوصیات الکتریکی مربوط به کارکرد یو پی اس که در دفترچه های کالا موجود است کاملاً شبیه با ویژگی های منابع تغذیه است.  بیشتر در این خصوص را میتوانید در بخش مشخصات و گواهینامه های منبع تغذیه بیابید که در این بخش از تکرار آن خودداری میشود.

از آنجا که یو پی اس ها حاوی وسایلی جهت محدود کردن ولتاژهای اضافی گذرا می باشند ، امکان دارد شما بخواهید این قسمت را برای پیدا کردن خصوصیات این محدود کننده ها مطالعه کنید.

مشخصات انواع یو پی اس

مشخصات عمومی:

نوع یو پی اس :
تایین کننده نوع طراحی یو پی اس . بسیار مهم  و اساسی است که این امر قبل از هر چیزی مورد مطالعه قرارگیرد.


اندازه بار:

ظرفیت  نهایی دستگاه بر حسب ولت- آمپر. برخی دستگاهها مقدار “وات” رانیز بیان کرده اند  واگر مشخص نشده باشد میبایست ضریب فاکتور یو پی اس به وسیله ی سازنده بیان شود تا بتوان مقدار قدرت یو پی اس را مشخص نمود.

مشخصات انواع یو پی اس

مشخصات فیزیکی:

ابعاد:

طول وعرض وارتفاع ، این مقدار ها را برای راحتی فکر ازنظر قرار گرفتن دستگاه در جایی که به آن اختصاص داده شده است باید نظارت کرد.


وزن:

برخی از دستگاههای بزرگ بسیار سنگین هستند و احتیاج به دو نفر برای جا به جا کردن آن دارند.

مشخصات انواع یو پی اس

تعداد ونوع خروجی ها:

چه نوع و چه مقدار خروجی برای بارهای گوناگون تدارک ببیند.


رنگ:

این موضوع بسیار اساسی است. چون تناقص رنگ  یو پی اس با رنگ رایانه، بصورت کلی شکل ظاهری مجموعه را خراب می کنند.


مشخصات محیطی:

محدوده دمای عملکرد:

یو پی اس  در حال کار ، دارای گرمای زیادی است و نمی تواند در اتاقی بسته و عاری از تهویه کارکند.

محدوده دمای انبارش :

به حد پایین این دما دقت کنید چون باطریها در خطر سرمای زیاد می توانند یخ کند و فاسد شوند.


بیشترکردن فواصل زمانی شارژ باتری:

اگر باطری در انبار محافظت شود احتیاج به شارژ شدن دارد؟

مشخصات انواع یو پی اس

مشخصات ورودی:

ولتاژ ورودی:

محدوده مجاز ویژگی نامی و واقعی. اطمینان پیدا کنید که مدل مطلوب با توجه به ویژگی های برقتان برگزینید.


فرکانس نامی:

معمولاً پنجاه یاشصت هرتز است. بعضی از مدلها هر 2 عدد را پشتیبانی می کند.


اتصال ورودی:

نوع دوشاخه ای که کابل برق  یو پی اس مورد استفاده قرار میگیرد. (برای مدلهای بزرگتر بسیار امر اساسی است)

مشخصات انواع یو پی اس

مشخصات خروجی:

ولتاژخروجی:

محدوده نامی و واقعی ویژگی ها، آورده شده است. ولتاژ نامی خروجی باید برابر با ولتاژ نامی ورودی باشد.


نوع موج خروجی:

تعیین میکند که دستگاه،موج سینوسی ، مربعی یا مربعی اصلاح شده میسازید.


زمان انتقال:

یک ویژگی که مهم واساسی است ونهایت زمان مورد نیاز برای  یو پی اس تا بتواند خط قدرت را به باطری انتقال دهد. برای یک  یو پی اس online واقعی ،این زمان برابر صفر است. برای یک  یو پی اس  standby این زمان معمولاً چند میلی ثانیه است. شما باید این زمان را با زمان محافطت منبع تغذیه خود قیاس کنید و آن زمانی است که به شما میگوید یو پی اس تا چه زمانی میتواند ورودی خود را جداشده محافظت کند قبل از اینکه کاملاً قطع شود.(توضیح بیشتر)

اگر مدت انتقال نزدیک به زمان محافظت و یا بزرگتر از آن باشد، یو پی اس به صورت صحیح برای شما کار نخواهد کرد.


فیلترینگ،محدود کننده ولتاژهای گذرا ومشخصات تنظیم خط :

جزئیات سخت افزار داخلی  دستگاه که برای تمیز کردن خط نیرو، زمانی که  یو پی اس بابرق شهرکارمیکند میباشد.


مشخصات باتری:

نوع باتری:

نوع باتری بکار رفته و اینکه آیا توسط مصرف کننده قابل تعویض است یاخیر.


ظرفیت باتری:

گنجایش باطری بر حساب آمپر- ساعت است.

مشخصات انواع یو پی اس

عمرباتری:

دور اندیشی مقدار سالهایی که باطری می تواند کار کند قبل از اینکه فرسوده شود (با کارکرد متوسط)


مدت زمان کارکرد بابیشترین بارممکن:

اگر  یو پی اس باری برابر با بیشترین مقدار مجاز خود را(بر حساب ولت-آمپر)حساب میشود ،چند دقیقه توانایی  کار دارد؟


مدت زمان کارکرد با ظرفیت نصف بار:

اگر  یو پی اس باری برابر با نصف میزان مجاز خود را (بر حساب ولت-آمپر) حساب میشود ،چند دقیقه توانایی کار دارد؟


زمان شارژ مجدد:

چقدر زمان میبرد تا یک باطری کاملاً خالی با استفاده از انرژی خط نیرو، دوباره کاملاً پر شود؟


امکان افزایش باتری:

آیا  یو پی اس توانایی اضافه کردن باطری جدید برای افزودن ظرفیت را دارد؟ در وضیعت سیستم چگونه کارمی کند؟


موارد دیگر:

نشانگرها وهشدارها:

لیستی از نشانگرهای LEDبر روی دستگاه و توضیح اینکه هرکدام در چه زمانی هشدار میدهند.


کنترل وپایش سخت افزار ونرم افزار:

توضیح کمی از تمام سیستمهای کنترلی که دستگاه ها دارا میباشند یا میتواند داشته باشد ، شامل ویژگی انواع اتصال ها و رابط هایی که می تواند به وسیله ی دستگاه یوپی اس مورد به کار گیری قرار گیرد.

مشخصات انواع یو پی اس


مشخصات الکتریکی:

ویژگی های الکتریکی یک منبع تغذیه نشانه ی کیفیت خروجی های آن و نیز قدرت آن در سازگاری حالت های خاص همچون نبود برق و مشکلات در انرژی ورودی و نیز تغییرات در باری که منبع تغذیه حمایت میکند میباشد. درحالیکه این ویژگی مهم و اساسی است و نشانگر سطح کیفیت منبع تغذیه است، باید ذکر کنم که در بیشتری از وضیعت نیاز نیست که کاربران منبع تغذیه تمام این جزییات را بدانند. شما فقط باید اطمینان پیدا کنید که ویژگی های الکتریکی منبع تغذیه ، اختلاف فاحشی با دیگر منابع تغذیه شبیه را ندارد.

برای منابعی با فاکتورهای شکل نو، باید ویژگی  منبع تغذیه برای سازگار با خصوصیاتی که در برگه ویژگی ضریب شکل قطعه آورده شده است هماهنگ شود. در غیر این صورت، فرق های کوچک را برای استخراج نتیجه های بزرگ بین دو منبع تغذیه استفاده نکنید.


زمان نگاهداری:

احتمالاً اساسی ترین ویژگی الکتریکی یک منبع تغذیه است و آن، وقتی است که منبع تغذیه در صورت قطع ورودی میتواند خروجی خود را پشتیبانی کند. یک عدد برای این مدت بیست میلی ثانیه است ( در منبع تغذیه وجود خازن صافی موجب میشود که این عدد یکمی از 0  زیاد شود). این مقدار نشانگر مدتی است که در صورت قطع شدن شبکه برق، منبع تغذیه توانایی دارد تا تحمل کند و بعد از آن دیگر توانایی دارد یک سیگنال قدرت مناسب را ارسال دارد. و نیز خوب است که این مدت را با زمان منتقل شدن  یو پی اس ای که قرار است برای رایانه خود در نظر بگیرید قیاس کنید. زمان محافظت باید بگونه ایی قابل ملاحظه ای از زمان منتقل شدن بیشتر باشد تا خطر به مشکل برخورد کردن کم شود.


تنظیم بار:

برخی مواقع به اسم تنظیم ولتاژ بار گفته میشود. این ویژگی به قابلیت منبع تغذیه برای تنظیم سطح ولتاژ خروجی وقتی که بار منبع کم و زیاد میشود نظر دارد. ولتاژ یک منبع انرژی DC با بالا رفتن بار میل به کم شدن دارد و برعکس ولتاژ یک منبع انرژی AC با بالا رفتن بار میل به بیشتر شدن دارد. هراندازه منبع تغذیه مناسب ترباشد قابلیت بالا تری برای همسازسازی این تغییرات خواهد داشت. تنظیم بار معمولاً بر حساب درصدی از ولتاژهایی که منبع تغذیه فراهم میکند با علامت مثبت و منفی مطرح میشود دو تا شش درصد نرمال است. یک درصد هنوز خوب است. ( سیگنالهای منفی پنج ولت و منفی دوازده ولت حتی در یو پی اس های بسیار مناسب معمولاً بهتر از مثبت و منفی پنج درصد نیستند چون به هر حال این سیگنالها دارای جریان ضعیف و بیشتر بدون ضرر می باشند)


تنظیم خط :

مکمل و تکمیل کننده تنظیم بارمیباشد. این قابلیت توانایی منبع تغذیه را برای کنترل خروجی خود زمانی که ولتاژورودی AC
از کمترین مقدار تا بیشترین مقدار قابل قبول تغییر میکند نشان میدهد. دوباره مقدار هر سطح خروجی با عددی بر حساب درصد (با علامت مثبت و منفی) اعلام میشود که +/- یک تا دو درصد نرمال است.


مولفهDC :

بعضی مواقع به آن موج AC مینامند. منبع تغذیه از ورودی AC، خروجی DC تولید میکند. هرچند خروجی بصورت خالص DC نمیباشد. در هر سیگنال مقداری AC موجود است که مقداری از آنها با سیگنال ورودی سوار میشود و مابقی، از اجزای منبع تغذیه کسرمیشود. البته اندازه آنها بسیار کم است و بیشتر منابع تغذیه این مقادیر را در فهرست ویژگی ها ضریب شکل خود نشان میدهند. اما دربعضی تجهیزها مثل موتورهای AC یا ترانسفورماتور هایی با ورودی AC این موضوع بسیاراحساس و اساسی است.

ترانسفورماتور با خروجی ایزوله

ترانسفورماتور با خروجی ایزوله شده تنها راه نگهداری از تجهیزات حساس ما است. مولفه هایDC بیشتر برحساب میلی ولت است که نماینگر اندازه گیری ولتاژ AC از اندازه منفی تا مثبت آن است. هر اندازه عدد کمتر باشد خوب تر است. در یوپی اس های بدون ترانسفورماتور بیشتر یک رزیستور غیر ثابت برای تنظیم خروجی و کم شدن مؤلفه DC موجود است اما می دانیم که ضریت حرارتی رزیستور و دیگر قطعات الکترونیکی و نیز امکان تغییر ارام ارام آنها از تغییرات مجاز مقدار مؤلفه DC بر پایه استاندارد IEC بیشتر است.

مشخصات انواع یو پی اس


واکنش ناپایدار:

یک منبع تغذیه کلید دارازیک حلقه بسته بازخوردار برای اندازه گیری اندازه خروجی منبع برای بازرسی چگونگی کار کردن آن استفاده میکند. تقریباً مانند کار کردن یک ترمومتر و ترموستات برای بازرسی دمای منزل. همان گونه که درقسمت  تنظیم بار بیان شد ولتاژ خروجی یک سیگنال با تغییر بارحامل آن، عوض میکند. و وقتی که بار بشدت تغییر میکند به پیرو آن سطح ولتاژ نیز عوض خواهد شد. این گرگونی یهویی به نام یک واکنش ناپایدار می نامند.

overshoot

اگر ولتاژی زیر یک بار سنگین که به وسیله ی مصرف چند مولفه گوناگون قرار داشته باشد و بی خبر غیرازیک مولفه، باقی مانده آنها دیگر جریان نکشند، ولتاژ مربوط به جریان باقیمانده احتمال دارد بصورت لحظه ایی زیاد شود. این اتفاق را یک اضافه ولتاژ(overshoot) مینامند. واکنش ناپایدار بسیار زود واثرگذاراست اما منبع تغذیه میتواند خود را با این تغییرات ناگهانی سازگار دهد.

در اینجا مشخصات یک واکنش ناپایدار واقعی را باهم بررسی میکنیم:

خروجی های مثبت پنج ولت ومثبت دوازده ولت به مقدار پنج درصد درکمترازیک میلی ثانیه با یک تغییربیست درصدی در بار،برمیگردند.

مفهوم این سخن اینست که برای خروجی های پنج ولت دوازده مثبت ولت، اگر خروجی در یک جای مشخص که آن را V1 می گوییم قرارداشته باشد و جریان بار آن سیگنال به اندازه حداکثربیست درصد کم یا زیاد میشود ،ولتاژ در رابطه به آن خروجی در یک میلی ثانیه به مقدار پنج درصدV1   باز میگردد. مشخص است که واکنشهای زود و نزدیکتر به ولتاژ مبدا مناسب تراست.


حداکثر فشارجریان/ جریان سریع وغیرعادی ورودی:

زیادترین میزان جریانی که یک منبع تغذیه در زمان ای که برای  بارنخست روشن میشود میکشد. این گفته،برخی وقت ها برای نشان دادن اینکه منبع تغذیه در زمان روشن شدن در خطر چه میزان شوک قرار دارد بکار برده میشود. هرچه این میزان کم باشد خوب تر است.


حفاظت درمقابل ولتاژ اضافی:

بغبراز معیین کردن یک سطح ولتاژ ماکزیمم، منابع تغذیه مناسب حاوی محافظی درمقابل زیاد شدن ولتاژخروجی ازیک سطح بحرانی میباشند. اگر به هرعلتی ولتاژ خطوط سه و  مثبت سه ولت، مثبت پنج ولت ، یا مثبت دوازده ولت ازمقدارمشخصی زیادتر رود، منبع تغذیه آن خروجی را فعالیت نخواهد کرد. رقم این ولتاژ اضافه بیشتر با کلمه ی “نقطه گردش ولتاژ” گفته میشود. این مشخصه نیز میگوید که واکنش یک منبع تغذیه درمقابل معیین کردن یک ولتاژاضافه چه خواهد بود که به احتمال زیاد یو پی اسResetمی شود.


حفاظت در مقابل جریان اضافی:

اگر جریان خروجی های منبع تغذیه از اندازه مشخص شده بالاتر شود،برخی از منابع تغذیه این خصوصیات را میشناسد ودستگاه راReset  میکنند. منبع تغذیه معیین میکند که چه میزان جریان اضافه برای هر ولتاژ خروجی سبب این حادثه شده است.


خصوصیات و ویژگیهای یو پی اس :

پس از فهمیدن اصول پایه کار یک سیستم تهیه انرژی بدون وقفه، شناخت اقسام گوناگون آن و شناخت اجزای اساسی آن، حالا در مورد بعضی از ویژگی های طراحی و خصوصیات گوناگون یک یو پی اس که سبب جدا کردن آن از اقسام دیگر یو پی اس می شود بحث خواهیم کرد.

نیز در مورد به موضوع اساسی که توانایی یک یو پی اس را مشخص میکند صحبت خواهیم کرد. بسیاری از تیترهایی که در این متن مورد بررسی قرار خواهد گرفت برای تصمیم گرفتن در مورد گزینش نوع و اندازه خوب یک یو پی اس برای کار شما مهم و اساسی خواهد بود.