پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS

گروه هلدینگ رسام یو پی اس

تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر یو پی اس در ایران

تصویر تبلیغاتی سربرگ شرکت هولدینگ رسام یو پی اس
شرکت رسام : پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS

شرکت رسام : پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS
UPS

پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS

پارامترهای اصلی دستگاه UPS

۱- THD
کاربرانی که منابع هایی که تغذیه ی آنها از سوئیچینگ استفاده شده، به دلیل ایجاد هارمونیک در شبکه سبب گرم شدن سیم نول و به تبعه آن موجب تشکیل  گرما در سیستم برق می شوند. به همین دلیل در مکان هایی که تعداد منابع تغذیه سوئیچینگ بیشتری دارند حتما از یو پی اس (ups) مناسبی بکار گیرند که THD جریان ورودی پایین مانند ده درصد داشته باشد و در مکان هایی که ژنراتور هم دارد بکار گیری از یوپی اس(UPS) با THD کم  کار بسیار مهم و اساسی است.

بازه زمانی

۲-زمان سوئیچ :
زمان بین سوئیچ از برق شهربه باطری و برعکس را زمان سوئیچ می نامند و هرقدر وقت سوئیچ زیاد باشد خطر ریست شدن رایانه در زمان سوئیج بیشتر می شود . (یو پی اس آنلاین زمان سوئیچ صفر دارد)

۳-زمان پشتیبانی :
مدت زمان مورد نیاز برای پشتیبانی از باطری در زمان قطع  شدن برق شهر را زمان پشتیبانی  مینامند، این زمان وابسته به آمپر ساعت باطری بوده و با کم یا زیاد شدن آمپر ساعت باطری، کم و زیاد می شود تنها یوپی اس(ups) باید توان شارژ باطری را در کمترین زمان که حدودا بین چهار تا هشت ساعت است را داشته باشد برخی یو پی اس ها  شامل جریان شارژ کم هستند.

صدای ترانس

۴-نویز شنیداری :
وقتی که دستگاه یو پی اس روشن است،صدایی از ترانس یا فن دستگاه یو پی اس ،مقدار نویزی را تشکیل می دهد که به آن نویز شنیداری می نامند و بکارگیری از یو پی اس با کمترین نویز در اداره ها وسازمان ها و بیمارستانها و جاهایی که احتیاج دارند به کمترین صدا می باشند کار مهم و اساسی است.

حجم یو پی اس

۵-سایز و وزن :
اندازه و وزن  دستگاه یوپی اس طبق مکان بکاری گیری آن و بار گوناگون است.

۶-استحکام و قابلیت اطمینان :
یکی از مهم ترین پرامتر گزینش یو پی اس، توانایی اعتماد زیاد در مقابل موقعیت آب و هوایی و موقعیت سخت و بحرانی (اضافه بارهای لحظه ای) است.

۷-تکنولوژی ساخت و شکل موج خروجی :
در حالی که منابع تغذیه دستگاه های به استفاده شده بسیار شکننده بوده و نباید نویز وارد آن شود و شکل امواج خروجی به صورت سینوسی کامل و بدون قطعی و مستقل از ولتاژ ورودی  باشد،پیشنهاد می کنیم از یو پی اس آنلاین ( Online) استفاده گردد و در حالی که وارد شدن نویز یا تغییر شکل موج خروجی سیستم ضرورت کمتری دارد،یو پی اس های  Line Interactive  توصیه می شود.اگرچه در انتخاب فناوری باید به نوسان های برق شهری(وجود افت ولتاژهای شدید ،قطعی های پیوسته و غیره) در جایی که دستگاه بکار برده می شود نیز توجه گردد.

برنامه های مدیریتی

یکی از ملاک های اساسی برای خرید یو پی اس مبحث توانایی مدیریت آن با نرم افزار مرتبط می باشد که بیشتر یو پی اس ها فقط با پورت rs232 این کار را انجام می دهند در صورتی که برخی از یو پی اس ها این امکان را دارند که با بکارگیری کارت شبکه یا مانیتورینگ ( کارت snmp) امکان کار با یو پی اس را از راه دور میسر می کنند که در برخی از جاها این یک گزینه اساسی می باشد.

توان نامی :
به دو صورت می توان توان نامی را برای یو پی اس (UPS) محاسبه نمود:

روش اول :
برحسب وات، توان مصرفی دستگاهها را جداگانه حساب کرده و جمع آنها را بر ضریب  توان خروجی یوپی اس تقسیم کرده، توان دستگاه یو پی اس بر حسب ولت-آمپر را حساب میکنیم.

روش دوم :
جریان مصرفی در همه ی دستگاهها را حساب میکنیم و در دویست و بیست که همان ولتاژ است ضرب می کنیم و توان یوپی اس بر حسب ولت آمپر را حساب میکنیم.خوب است که بار اتصال شده به یوپی اس مقدارش از هفتاد در صد توان خروجی یو پی اس بیشتر نشود.

زیرا در بارهای لحظه ای و کلیدزنی ،جریان لحظه ای زیادی را یو پی اس تحمل میکند.

پارامترهای اصلی جهت خرید یک دستگاه UPS

راندمان

مقدار توان واقعی یعنی توان خروجی دستگاه با توان ورودی دستگاه هیچگاه یکی نمی باشد.

چون خود دستگاه هم مصرف دارد که این راندمان با توجه به نوع تکنولوژی یو پی اس ها بخصوص در حالت باتری متفاوت می باشد که این مورد در تکنولوژی آنلاین بالای 80 درصد بوده که در لاین اینتراکتیو و آفلاین مابین 60 و 80 درصد می باشد.

رنج تغییرات ولتاژ و فرکانس ورودی:
بازه تغییرهای ولتاژ ورودی و فرکانس به این مفهوم است که مقدار ولتاژ ورودی و فرکانس( مثلاً ۱۸۰~۲۸۰ vae ولتاژ و فرکانس از ۴۸~۶۵ ) اگر در برق ورودی (برق شهر) نوسان داشته باشد یو پی اس بدون اینکه از باطری استفاده کند با بکارگیری از فیلتراسیون داخلی کار خود را به نحو احسند انجام دهد و ولتاژ خروجی قابل قبولی را عرضه می کند.

Backup در یو پی اس

در حالی که ولتاژ ورودی دستگاه یو پی اس از این بازه ،بیشتر یا کمتر باشد،دستگاه به وضیت Backup برگشته و برق ورودی را قطع می کند و باطری را بکار میگیرد تا دوباره به وضیعت عادی برگردد.مقدار ولتاژ خروجی و فرکانس خروجی و رگولاسیون (بازه فرکانس خروجی و ولتاژ یو پی اس) آن نیاز است با بازه ولتاژ ورودی دستگاه مصرفی اتصال شده به یو پی اس سازگاری داشته باشد،در دستگاه یوپی اس های انلاین رگولاسیون ولتاژ > ۲%+ و فرکانس >۰٫۵%+ و در یو پی اس های off line و line Interactive رگولاسیون ولتاژ ۱۰%+ تا ۳%+ و فرکانس بین ۵/۲% تا ۵/۰%است.